OBS! UNDVIK BOSCH! OBS! | Küng for president!

OBS! UNDVIK BOSCH! OBS!

Detta brevet är väl inte så himla roligt, men det symboliserar rätt bra hur lite man har som konsument att säga till om!

Jag tror inte Boschmannen inser hur ihärdig jag kan vara! Men det lär de komma att märka!

 

Som sagt inte Milvinklass, men ändå!


 

Skriver till er gällande ordernummer 2222222.
Då vi köpte en diskmaskin av Bosch föreställde vi oss att den skulle gå att använda till att diska familjen glas och porsli, till exempel efter frukost, lunch och middag. Det har vi också gjort i ca två månader och mestadels med mycket gott resultat. Till vår besvikelse ville den häromdagen inte tömma ut diskvattnet utan gav felmeddelande e:25.
Jag följde er bruksanvisning till punkt och pricka på samtlga berörda sidor. Jag har en mycket nogrann, näst intill tvångsmäsig inställning till bruksanvisningar och läser dem alltid oavsett apparat från pärm till pärm. Jag provade allt ni föreslår, plus att försiktigt spola vatten baklänges för att säkerställa att det inte var stopp i slangen. Jag kontrollerade mycket noggrant att propelllern kunde rotera vilket den gjorde utan problem.
Därefter ringde jag, presenterade noggrant mitt problem och bad om tips, jag var mycket tydlig i att beskriva vad jag hade gjort. Vi kom snart fram till att det inte var något jag kunde avhjälpa själv och sålunda inbokades ett servicebesök. Det må jag nu säga att det inte riktigt stämde, eller hur.
Den sympatiske serviceteknikern petade styvt 90 sekunder varpå problemet var löst. Han förklarade även hur jag framgent kan åtgärda det.
Detta finns inte beskrivet i bruksanvisningen. Jag har i mitt trettiosex åriga liv varit i kontakt med ett stort antal diskmaskiner och aldrig inte en enda gång stött på ett liknande problem.
Sålunda undrar jag om er motor till propellern är för ändamålet kraftigt underdimensionerad?
Vidare tycker jag att det är helt oskäligt att betal 945 :- när jag till punkt och pricka följt er manual samt haft ett rådgörande samtal med er kundtjänst.
Är det rimligt anser ni, för i sådana fall innebär det också att maskinen inte går att använda till det den är ämnad för, nämligen att diska.
Tacksam för återbetalning av serviceavgiften samt en ny och för ändamålet anpassad bruksanvisning.
Mvh
Daniel Küng

 

Påminnelse;

Hej,
det är nu tredje gången jag skickar samma brev utan att ha fått svar de två första gångerna. Det ger mig inget annat val än att i slutet på denna vecka ta kontakt med konsumentombudsmannen eller varför inte plus på svt, de brukar gilla sådant här.
Jag må säga att det är tämligen arrogant av er att inte ens svara när jag tillskrev er redan den 18 februari.
Oavsett, vore det intressant med en förklaring och svar på mina nedan ställda frågor.
Mvh
Daniel Küng
Efter lite Plus och konsumentombudsmansförslag kom snabbt svar;
Hej Daniel.

Jag vill verkligen beklaga det problem du har haft med diskmaskinen.
Vi håller av tradition hög kvalitet på våra produkter,
och tycker som du att produkterna ska hålla i många år.

Tyvärr har vi ändå ingen möjlighet att betala tillbaka fakturan,
eftersom vår bedömning är att en pumprensning är att klassas som yttre påverkan,
vilket inte omfattas av garantin.
Tillverkaren ses därför inte som ansvarig för dessa typer av fel,
till skillnad från ursprungliga fabrikationsfel.


 

Även om vi alltså tyvärr inte kan gå dig till mötes vad gäller att betala tillbaka fakturan,
vill.

Med Vänlig Hälsning/Best Regards
Och mitt svar, notera att det nu bara är med hälsning, inte vänlig eller mitt vanliga fridens;

Vad är det för struntprat ärligt talat.

Först svarar ni inte mig, sedan nämner jag konsumentombudsmannen och plus och då svarar ni i rasande fart.
Självklart skall ni återbetala. Ni har brustit i er information till mig när jag ringde för att rådfråga er samt eventuellt beställa en service. Er manual är för ändamålet bristfällig. Dessutom måste pump och propeller vara alldeles för klena för ändamålet. Det är knappt ens att diskutera.
Lägg av med tjafs i stil med ”  vi tacka dig för dina värdefulla synpunkter och för det förtroende du visat våra produkter”
Det innebär antingen att ni är bortom sunt förnuft oförskämda mot mig eller kanske ännu värre att ni inte ens läst igenom mitt brev.
Hade jag fått korrekt information från er från första början hade det aldrig varit något problem.
Låt mig nu inte behöva vänta ytterligare fjorton dagar.
Förklara för mig varför jag ALDRIG varit med om detta innan om det nu är så att era maskiner håller så hög klass?
Mh
Daniel Küng
Deras Ivan Boring svar;
Hej Daniel.
En pumprensning orsakas av en sk yttre åverkan och täcks därför inte av garantin.
Det klassas som ett handhavande fel.
Vad som har orsakat detta kan bero på många olika faktorer.
Exempelvis vilket diskmedel ni använder, hur ren diskgodset är när den sätts in i maskinen,
vad ni använder för sköljmedel, mm.
Utifrån den bedömningen teknikern har gjort godkänner inte vi denna reklamation.

Med Vänlig Hälsning/Best Regards

Mitt lite argare;

Hej,

det hade underlättat om du/ni faktiskt läste mitt brev i stället för att bara klippa in färdiga svar.
Ni har brustit i er information till mig, ni har i hårda ordalag, lurat på mig en reparatör.
Jag ringde och frågade, berättade och förklarade. Kvinnan som svarade var förvånad över problemet
och kom efter ett par motfrågor fram till att det inte fanns annan lösning än att skicka reparatör.
Reparatörens insats kan knappast räknas som för mig för svår att utföra, knappt för svår för min 6 årige son.
Utifrån den bedömningen jag gör är det solklart att vi inte skall betala.
Så vänligen snarast återbetala serviceavgiften, och läs breven den här gången.
Seriöst vad tror du att vi använder för diskmedel? Kåda? Försöker du antyda att jag skulle vara dum eller efterbliven i förtäckta ordalag.
Jag skulle uppskatta om ni skärpte till era spydigheter, nån jävla måtta får det vara!
Mh
Daniel Küng
Deras svar, nice try!
Hej Daniel.
Vi kan aldrig på telefon avgöra hur ett ärende ser ut eller vad som ska göras.
Den rekomendationen vi kan ge är att följa det som står i bruksanvisningen.
Klarar inte konsumenten av att åtgärda felet efter bruksanvisningen så blir
man tvungen att ta ut en tekniker.
Felet är inte ett tekniskt fel utan en yttre åverkan vilket inte täcks av garantin.
Denna reklamation avslås och avslutas härmed.

 

Med Vänlig Hälsning/Best Regards

 

Och min slutkläm, än så länge

 

Fel, denna reklamation påbörjades just nu. Dumt och för mig massa onödig tid men betala ska vi inte göra. Tur att jag är hemmaman och har massor av tid.
Skall bli intressant det här!
Mh
Daniel Küng

Jag tror jag skall låta sy upp en konsumentombudsmanshjältedräkt! För det är sån jag är!
Det blir förhör på texten, så kände du dig osäker under läsningen föreslår jag att du läser allt igen. Så inte bra det går att göra mellanrum mellan styckena. Lättläst eller hur!

 

12 kommentarer

  1. Spännande! Ser fram emot fortsättningen i denna följetong. Tills vidare kommer jag, för att stödja din kamp för rättvisa, självklart undvika allt vad Bosch heter.

  2. Tack broder! Bara nämn ett märke så låter jag bli att köpa det för din skull!
    (Helst inte Carlsberg).

    • Du vet det finns en öl (microbryggeri i Michigan enl Wikipedia) som heter Bosch som du kan sympatibojkotta med dig själv! Glöm inte att höra av dig till dem och förklara varför du tvingats till ditt ställningstagande.

      • Men hur mycket jag än gillar tanken på kollektiv bestraffning så ogillar jag att straffa oskyldigt öl. Däremot skall jag genast se över mina tändstift och byta ut eventuella från bosch. Det gör ni andra också hoppas jag.

  3. Men vad var det för enkel åtgärd som servicekillen gjorde.
    Sitter i samma sits som du. Med E:25
    och gjort det man skall göra utan resultat.

    • Han stoppade sitt elaka reparatörsfinger 2 centimeter längre in i utpumpningshålet. Där satt en olivkärna. Åh vad arg jag blir igen!

      Du kan själv! Med en skruvmejsel kanske?

      • Tack för snabbt svar.
        Jag har själv en tendens till att bli kolerisk. Och det blir inte bättre av att få formellet ”vänliga” svar tillbaka.
        Kanske inte helt taktiskt av mig. Dessto gladare och trevligare blir jag när jag får inkännade och egagerade svar (tröstar jag mig med).

        Vad gäller min Bosch. Sög jag upp vattnet med en vattendamsugare och kollade. Hittade inget. Satte ihop den och se nu gick den.
        Kanske det var att jag inte skruvat fast filtret riktigt förra gången?

        • Varsågod! Nu sparade du tusen kronor, för att inte tala om allt högt blodtryck!

          Kapten Konsument ställer upp i vått och torrt!

  4. Tack för den tusenlappen, hade en glasbit down there in hell.

  5. Stödjer dig i din kamp , fan vad jag har lagt ner timmar på e25 och den vill inte alls. Ska göra nytt försök imorgon att stoppa in fingret lite längre. Tack för tipset

Kommentera

WOW! Man kan prenumerera på kommentarerna! prenumera utan att kommentera.

You can add images to your comment by clicking here.